banner z laptopem oraz ikoną tarczy z napisem MDM

Sprawdź, czy Twoja firma także potrzebuje profesjonalnego rozwiązania MDM

Magdalena Martens-Patyńska

20.06.2024

5 min

Mobilność w biznesie zaczęła się wraz z nadejściem ery laptopów, które bezprecedensowo wyparły jednostki stacjonarne. Rok 2020 rozpoczął wzmożony popyt na urządzenia mobilne. Nie tylko w biznesie, ale i w domu, który stał się dla większości z nas miejscem pracy.

Obecnie na świecie sprzedaje się ponad cztery razy więcej telefonów komórkowych niż komputerów. Pod koniec 2022 roku na światowe rynki trafiło 301 mln smartfonów. W analogicznym okresie kupiliśmy zaledwie 68,2 mln komputerów. Telefony komórkowe są niezaprzeczalnie wiodącym narzędziem do prowadzenia biznesu, przenosząc w sobie miliony informacji, które wymagają zabezpieczenia.

Mobilność stała się wyzwaniem nie tylko dla dużych firm, które zarządzają wieloma rodzajami urządzeń (komputery stacjonarne, laptopy, tablety, smartfony, urządzenia wzmocnione czy wearables). To kwestia ważna także dla mniejszych graczy, których pracownicy posługują się swoimi urządzeniami w modelu BYOD. Organizacje coraz częściej przenoszą też swoją infrastrukturę do chmury (Eurostat: 2016 – 19% firm z UE, 2021 – 42% firm z UE), dając pracownikom dostęp do aplikacji, danych, czy zasobów, z dowolnego miejsca i urządzenia. Dzięki temu przedsiębiorstwa zyskały nie tylko większą mobilność, ale i elastyczność.

Niestety, wraz z niewątpliwymi korzyściami pojawiła się też większa liczba zagrożeń cybernetycznych. To spowodowało, że zdecydowanie rozbudowały się obowiązki związane z zarządzaniem urządzeniami. Wyzwania te sprawiają, że wdrożenie rozwiązań z zakresu zarządzania urządzeniami mobilnymi (MDM) ma dzisiaj kluczowe znaczenie dla każdego przedsiębiorstwa, organizacji, a nawet małej firmy.

Jakie zadania realizuje system MDM?

MDM to narzędzie do zarządzania urządzeniami mobilnymi. W rozszerzonej wersji znane jest jako EMM – system do zarządzania mobilnością przedsiębiorstwa. Jego najbardziej rozbudowana postać to UEM, czyli zunifikowane zarządzanie punktami końcowymi.

Każde z tych rozwiązań nich ma za zadanie zastosować spójną konfigurację na firmowych urządzeniach. Dzięki temu wszyscy użytkownicy otrzymują takie same narzędzia do pracy, zespół IT szybciej rozwiązuje problemy i zapewnia lepsze wsparcie, a organizacja zyskuje bezpieczeństwo.

W trzech słowach: MDM ułatwia, usprawnia i zabezpiecza codzienną pracę administratorów i użytkowników.

Do wdrożenia polityki na urządzenie wykorzystuje się agenta MDM oraz skonfigurowany serwer MDM: w wersji lokalnej lub w chmurze. Początkowe ustawienia i aktualizacje są dostarczane zdalnie do urządzenia i mogą być wymuszone, eliminując potrzebę interwencji użytkownika. Dzięki temu już przy pierwszym uruchomieniu urządzenia służbowego pracownik może być zobligowany do ustawienia hasła zgodnie z naszymi wytycznymi lub może zostać ograniczona możliwość pobierania określonych aplikacji, na przykład tych do obsługi mediów społecznościowych.

Jakich korzyści możesz się spodziewać po wdrożeniu rozwiązania MDM?

Ułatwienie zarządzania i poprawa wydajności

Zarządzanie flotą dziesięciu takich samych urządzeń, na których nie trzeba instalować dodatkowych aplikacji lub zabezpieczeń, wydaje się całkiem proste. Zarządzanie taką samą ilością urządzeń w sytuacji, kiedy każde z nich jest inne, są one rozsiane po całym kraju, wymagają zainstalowania kilku aplikacji firmowych i mają różny status własności – może okazać się wyzwaniem. Warto pójść o krok dalej i wyobrazić sobie zarządzanie setką takich urządzeń, tysiącem itd.

Każda organizacja powinna mieć zdalny i łatwy dostęp do:

  • swoich urządzeń oraz ich lokalizacji,
  • danych, które są na nich przetwarzane,
  • raportów bezpieczeństwa,
  • konfiguracji urządzenia oraz aplikacji,
  • czy chociażby zdalnego wsparcia,

co bez rozbudowanego zespołu IT jest możliwe tylko z pomocą zarządzanego centralnie systemu MDM.

Redukcja kosztów

Platforma MDM redukuje czas i wysiłek, jaki pracownicy IT muszą poświęcić na administrowanie urządzeniami firmowymi. Automatyzacja wielu czasochłonnych procesów, związanych z monitorowaniem czy aktualizacjami, uwalnia zasoby ludzkie, które można zaangażować w bardziej zaawansowane i kreatywne projekty, dotyczące np. wdrożenia sztucznej inteligencji. Z drugiej strony MDM pozwala na obsłużenie rosnącej liczby urządzeń przez mniejszy zespół, którego nie będzie trzeba rozbudowywać.

Zastosowanie odpowiednich polityk w trybie Device Owner pozwala całkowicie wyłączyć transmisję danych podczas roamingu. Możliwe jest także narzucenie wybranym aplikacjom polityki zabraniającej użycia danych po wejściu lub wyjściu z określonego obszaru – na przykład danego kraju lub strefy UE. Tym samym firma zyskuje narzędzie do zabezpieczenia swoich środków przed przypadkowym lub niechcianym pobraniem danych w miejscach, gdzie koszt transmisji 1GB może wywołać niemałe zaskoczenie.


Sprawdź możliwości rozwiązania Proget.

dwa telefony obok siebie, widok na ekrany z ikonami aplikacji

Wsparcie dla BYOD

Bring Your Own Device jest coraz bardziej popularnym modelem zarządzania w organizacjach. Jest tańszy dla firmy, ponieważ nie wymaga zakupu szerokiej gamy urządzeń oraz opłacania usług telekomunikacyjnych. Dzięki niemu każdy pracownik pracuje na takim sprzęcie, jaki mu odpowiada najbardziej. Nie musi też nosić ze sobą dwóch smartfonów przez cały dzień.

Kluczową funkcją systemu MDM w zabezpieczaniu wrażliwych danych firmowych na urządzeniach osobistych jest wsparcie dla BYOD. Pozwala ona na odizolowanie danych i aplikacji firmowych od strefy prywatnej. Dzięki temu zabezpiecza przed atakami oraz ryzykownym, a nawet nieumyślnym działaniem użytkowników, które mogłoby spowodować szkody dla organizacji.

Możliwość podziału przestrzeni urządzenia na Profil Służbowy i Profil Osobisty sprawia, że firmy nie muszą wybierać pomiędzy bezpieczeństwem, a swobodą pracowników.

Kontrola aplikacji

Konsola MDM pozwala na bezpieczną dystrybucję aplikacji, zarówno z zarządzanego sklepu z aplikacjami, jak i z pliku, czy też oficjalnego sklepu (Google Play, App Store). W takim rozwiązaniu, począwszy od przygotowania listy dozwolonych aplikacji oraz zablokowania tych, do których dostępu nie chcemy dawać naszym pracownikom, administrator systemu ma także możliwość utrzymania najnowszej wersji firmowych aplikacji. System umożliwia ustalenie sposobu aktualizacji, tak aby nie narażać firmy na nadmierne zużycie transmisji danych. Co więcej, pozwala narzucić automatyczne aktualizacje firmowych aplikacji do najnowszej ich wersji – niezależnie od tego, czy w danym momencie jest wybrane na urządzeniu połączenie taryfowe.

Bezpieczeństwo i zgodność z przepisami

Zdalne zarządzanie, automatyzacja, kontrola czy wdrożenie polityk bezpieczeństwa bez wątpienia zwiększają bezpieczeństwo każdej organizacji. Administrator może monitorować, aktualizować i rozwiązywać problemy z urządzeniem w czasie rzeczywistym. Dobry MDM pozwala zdalnie zablokować lub wymazać urządzenie w przypadku jego zgubienia lub kradzieży. Te funkcje sprawiają, że MDM jest nieocenionym narzędziem umożliwiającym spełnienie wymogów zgodności z przepisami oraz regulacjami dotyczącymi m.in: RODO, ISO/IEC 27001 czy NIS 2.