banner z laptopem, tarcza z napisem MDM otoczona pytajnikami

Co to jest system MDM (Mobile Device Management) – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Magdalena Martens

11.06.2025

23 min

Proget > Blog > Cyber smart > Co to jest system MDM (Mobile Device Management) – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Zarządzanie urządzeniami mobilnymi jest nieodzownym elementem strategii IT w każdej nowoczesnej organizacji. Postępująca cyfryzacja, rosnąca mobilność pracowników oraz zwiększona liczba incydentów bezpieczeństwa dodatkowo utrudniają ten proces.

Z pomocą przychodzi system Mobile Device Management (MDM), który umożliwia sprawne „ogarnięcie tematu”, zapewniając pełną kontrolę nad służbowymi danymi na firmowych i prywatnych urządzeniach wykorzystywanych do pracy. MDM to kompleksowe rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo danych, podnosi wydajność pracowników i wspiera zgodność z regulacjami prawnymi takimi jak RODO czy NIS2.

Współczesne organizacje wykorzystują mobilne urządzenia jako integralną część infrastruktury IT. Laptopy, tablety, smartfony, a także wyspecjalizowane rugged devices (urządzenia wzmocnione) znajdują zastosowanie w biurze, terenie czy w pracy zdalnej. Jednak im większa liczba sprzętu, tym trudniejsze staje się jego zabezpieczenie, konfiguracja i kontrola. Każde z tych urządzeń zawiera dane firmowe. Co się stanie, jeśli jedno z nich zaginie? Albo jeśli ktoś przypadkiem zainstaluje złośliwą aplikację?

System MDM (Mobile Device Management) jest odpowiedzią na te wyzwania. Umożliwia zdalne zarządzanie wszystkimi urządzeniami mobilnymi, zwiększając poziom ochrony danych firmowych, standaryzując środowisko pracy i ułatwiając pracę działom IT. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych funkcji z zakresu device management, firmy mogą szybko reagować na incydenty, wdrażać właściwe i spójne polityki bezpieczeństwa, a co więcej, automatyzować procesy związane z flotą i optymalizować koszty ponoszone w cyklu życia urządzeń końcowych.

Definicja i cel zarządzania urządzeniami mobilnymi

Mobile Device Management co to jest? To system do zarządzania urządzeniami mobilnymi, który umożliwia firmom i organizacjom zdalne kontrolowanie, zabezpieczenie oraz monitorowanie nie tylko smartfonów, ale także tabletów, laptopów i innych przenośnych sprzętów wykorzystywanych przez pracowników.

Oprogramowanie MDM pozwala na uproszczenie procesu rejestrowania urządzeń, ich zdalną i zbiorczą konfigurację, egzekwowanie ustawień bezpieczeństwa oraz bezpieczną dystrybucję aplikacji. Dobrej klasy MDM obsługuje wszystkie najpopularniejsze mobilne systemy operacyjne – Android, Apple (iOS, iPadOS oraz macOS), a także Windows – umożliwiając scentralizowane zarządzanie zróżnicowaną flotą nie tylko pod względem rodzajów urządzeń, ale także ich OS. Dzięki temu administrator nie musi korzystać z oddzielnych narzędzi do zarządzania: wystarczy jedno, wspólne środowisko MDM.

Rola systemów MDM w organizacjach

Nowoczesne przedsiębiorstwa, niezależnie od modelu pracy, potrzebują narzędzi do centralizacji procesu zarządzania urządzeniami – zarówno ze względu na rosnącą liczbę stosowanych technologii, jak i konieczność zapewnienia spójnych standardów bezpieczeństwa wszystkim pracownikom, bez względu na zajmowane stanowisko, miejsce pracy czy wykorzystywane urządzenie.

W związku z tym MDM Mobile Device Management odgrywa ważną rolę w zabezpieczaniu danych i w zapewnieniu ciągłości działania firmy. Wdrożenie MDM umożliwia nie tylko zabezpieczenie urządzeń mobilnych, ale również poprawę wydajności pracy, standaryzację działań IT oraz skuteczne zarządzanie punktami końcowymi, niezależnie od ich lokalizacji. MDM wspiera wszystkie organizacje w spełnianiu wymogów RODO. W sektorze publicznym, a także branżach regulowanych, gdzie istotnym aspektem jest zgodność z NIS2 i przepisami sektorowymi, system MDM staje się fundamentem odpornego i wydajnego środowiska IT.

mężczyzna stojący przy oknie z tabletem w rękach

Firmy, które decydują się na wdrożenie systemu MDM, zyskują kontrolę nad swoją flotą mobilną. MDM zapewnia im realne wsparcie w zakresie bezpieczeństwa, zachowania zgodności z przepisami i automatyzacji procesów. Pozwala też zwiększyć wydajność operacyjną oraz zoptymalizować koszty. Poniżej przedstawiamy korzyści wynikające z wdrożenia Mobile Device Management MDM od Proget – jedynego w pełni polskiego rozwiązania tej klasy.

Zwiększenie bezpieczeństwa danych

Współczesne cyberzagrożenia, takie jak phishing, złośliwe oprogramowanie (malware) czy przypadkowy i nieautoryzowany dostęp, wymuszają stosowania zabezpieczeń w postaci rozwiązań IT. MDM Mobile Device Management zapewnia wielopoziomową ochronę dzięki takim funkcjom jak: szyfrowanie urządzenia, zdalne blokowanie telefonu oraz czyszczenie jego danych w sytuacjach kryzysowych.

MDM mobile system oferuje nie tylko kontrolę nad konfiguracją i dostępem do danych, lecz także funkcje prewencyjne i reagowania na incydenty. Dzięki temu organizacje zyskują realną kontrolę nad obiegiem danych firmowych i mogą skutecznie ograniczać ryzyko wycieków, ataków czy naruszeń zgodności z regulacjami.

Podniesienie produktywności i wydajności pracowników

Nowoczesny device management system zwiększa efektywność pracy zarówno administratorów IT, jak i wszystkich pracowników korzystających z firmowego sprzętu. Dla zespołów IT oznacza to centralne zarządzanie, automatyzację zadań, zdalną i zbiorczą konfigurację urządzeń, kontrolowane aktualizacje oprogramowania oraz szybkie reagowanie na incydenty – bez potrzeby czasochłonnych, manualnych interwencji.

Z kolei użytkownicy końcowi dzięki MDM zyskują stabilnie działające urządzenia, zgodne z polityką bezpieczeństwa firmy, co przekłada się na ciągłość pracy i ograniczenie przestojów. Zastosowanie MDM zapewnia również większą dostępność narzędzi niezbędnych do codziennych zadań oraz szybszą reakcję IT na potencjalne problemy techniczne – szczególnie w środowiskach pracy zdalnej, logistyce czy sprzedaży terenowej, gdzie niezawodność urządzeń bezpośrednio wpływa na wydajność i komfort pracy.

Optymalizacja kosztów i ograniczenie strat

System MDM pozwala obniżyć wydatki na obsługę firmowej floty urządzeń. Automatyzując powtarzalne zadania, takie jak inwentaryzacja, konfiguracja czy aktualizacje, odciąża zespół IT i umożliwia mu skoncentrowanie się na bardziej zaawansowanych działaniach. Zapewniając zdalne wsparcie techniczne, MDM zmniejsza też koszty serwisowania urządzeń i przestojów w pracy. Dodatkowo rozwiązanie pozwala kontrolować transmisję danych – m.in. przez ograniczenie lub zablokowanie roamingu w wybranych lokalizacjach, co przekłada się na realne oszczędności.

Wykorzystanie oprogramowania Mobile Device Management pomaga również uniknąć finansowych i wizerunkowych strat wynikających z incydentów bezpieczeństwa. Możliwość zdalnego lokalizowania urządzeń, ich blokowania oraz usuwania danych dzięki MDM, chroni firmę przed skutkami utraty sprzętu i nieuprawnionego dostępu do poufnych informacji. Takie działania minimalizują ryzyko wycieku, kar finansowych za naruszenie przepisów o ochronie danych oraz utraty zaufania ze strony klientów.

ludzie pracujący na komputerach w biurze

Zgodność z przepisami i regulacjami prawnymi

Organizacje i firmy działające w Unii Europejskiej muszą dostosowywać się do wielu regulacji – takich jak RODO czy dyrektywa NIS2. Coraz częściej wymaganym elementem strategii firmy staje się także wdrożenie normy dotyczącej zarządzania bezpieczeństwem informacji – ISO 27001. Choć system Mobile Device Management sam z siebie nie zapewnia zgodności z tymi przepisami, może wspierać organizacje w ich realizacji.

System Proget MDM umożliwia m.in.: wdrażanie polityk bezpieczeństwa na poziomie urządzeń i użytkowników, zdalne blokowanie dostępu do danych na zgubionym urządzeniu, kontrolę nad aplikacjami czy egzekwowanie ustawień bezpieczeństwa. To szczególnie istotne w kontekście RODO, które dotyczy każdej organizacji przetwarzającej dane osobowe oraz NIS2 obowiązującej wybrane sektory (uznane za kluczowe lub ważne dla funkcjonowania gospodarki i państwa).

Proget, jako producent systemu MDM, posiada certyfikaty ISO 27001 i ISO 9001, co potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa informacji oraz jakość oferowanych usług. Firma jako jedyny dostawca MDM uzyskała też Świadectwo Bezpieczeństwa Przemysłowego (ŚBP), umożliwiające pracę z informacjami niejawnymi – co jest istotne z punktu widzenia organizacji publicznych i sektorów strategicznych.

Wsparcie dla realizacji bezpiecznej polityki BYOD

BYOD (Bring Your Own Device) to strategia, która umożliwia pracownikom korzystanie z własnych urządzeń (jak smartfony czy tablety) do celów służbowych. Choć podejście to zwiększa elastyczność i komfort pracy, niesie ze sobą poważne ryzyko z punktu widzenia bezpieczeństwa i zarządzania firmowym IT.

System MDM na telefonie pozwala wdrożyć prawdziwą politykę BYOD bez naruszania prywatności pracowników. Dzięki zastosowaniu oddzielnych przestrzeni roboczych dane prywatne i służbowe pozostają od siebie niezależne. Jak to działa? Profilem służbowym, stworzonym na urządzeniu mobilnym, zarządza organizacja. Natomiast całe urządzenie jest w pełni zarządzane przez jego właściciela, czyli w tym przypadku – pracownika. Żaden system MDM nie powinien naruszać tego podziału, a profil służbowy może być w każdej chwili usunięty przez właściciela urządzenia. Gwarantują to zasady narzucone przez producentów systemów operacyjnych, których oprogramowanie MDM – takie jak Proget – musi bezwarunkowo przestrzegać.

Proget jest oficjalnym członkiem programu Android Enterprise Partner, co potwierdza zgodność rozwiązania MDM z najnowszymi standardami bezpieczeństwa dla systemu Android od Google. Narzędzie przechodzi regularne pentesty i jest aktualizowane zgodnie z wytycznymi wszystkich producentów mobilnych systemów operacyjnych, co zapewnia mu bieżącą zgodność z wymaganiami technologicznymi i prawnymi.

Proget mobile device manager wspiera politykę BYOD, zapewniając zarządzanie dostępem do firmowych informacji bez ingerencji w prywatność użytkownika. Umożliwia bezpieczne korzystanie z firmowych aplikacji na prywatnym sprzęcie w oparciu o przepisy i politykę firmy.

mężczyzna z tabletem na tle biurowca

Systemy klasy MDM oferują różne zestawy narzędzi, które umożliwiają zarządzanie sprzętem mobilnym w firmie – zarówno dla urządzeń korporacyjnych, jak i w modelu BYOD.

Proget, autorski i profesjonalny Mobile Device Management program, zapewnia pełne wsparcie dla administratorów IT, automatyzując procesy i zwiększając poziom bezpieczeństwa infrastruktury mobilnej w organizacji. Jako elastyczny i skalowalny system device management – oferuje wiele opcji konfiguracji, dzięki czemu z powodzeniem odpowiada na potrzeby nie tylko dużych korporacji, ale i firm z sektora MŚP.

Zdalna konfiguracja i zarządzanie urządzeniami mobilnymi

Zdalna konfiguracja (auto-enrollment) to obowiązkowa funkcjonalność nowoczesnych systemów device management. Dzięki takiej opcji administratorzy mogą masowo rejestrować nowe urządzenia (tzw. zero-touch deployment), przypisywać im odpowiednie ustawienia oraz instalować wymagane aplikacje – niezależnie od lokalizacji użytkownika. Ta z pozoru nieistotna automatyzacja wprowadza dział IT w XXI wiek. Skraca czas wdrożenia sprzętu, minimalizuje błędy ręcznej konfiguracji oraz optymalizuje koszty i czas pracy. Dzięki zdalnemu zarządzaniu urządzeniami mobilnymi poprzez MDM możliwe jest szybkie i masowe przypisanie polityk i konfiguracji.

Jak to działa? Oto przykład: administrator w Warszawie może zdalnie przygotować do pracy telefony znajdujące się na palecie w magazynie w Poznaniu. Taki sprzęt następnie może „bez kontaktu z adminem” trafić bezpośrednio do nowych pracowników we Wrocławiu, czy innej dowolnej lokalizacji. Po rozpakowaniu pudełka, pracownik musi tylko włączyć telefon, zalogować się swoimi firmowymi danymi i voilà – urządzenie jest gotowe do pracy, bez przestojów i fizycznej ingerencji działu IT.

Monitorowanie i inwentaryzacja urządzeń mobilnych

System MDM umożliwia zaawansowane monitorowanie urządzeń mobilnych, zapewniając administratorom dostęp do szczegółowych raportów dotyczących m.in. parametrów sprzętu, danych inwentaryzacyjnych czy zgodności z firmową konfiguracją. Dzięki temu zarządzanie urządzeniami mobilnymi staje się bardziej świadome i efektywne – IT może szybko wykrywać nieprawidłowości, optymalizować zasoby i reagować na potencjalne zagrożenia.

MDM to rozwiązanie, które dostarcza szczegółowych informacji o całej flocie urządzeń: od modelu sprzętu, przez wersję systemu operacyjnego, po zainstalowane aplikacje i status bezpieczeństwa. Pozwala także na przypisywanie urządzeń do konkretnych użytkowników lub ich grup. Taka inwentaryzacja urządzeń umożliwia nie tylko dostarczenie aktualnej listy ich użytkowników, ale także realną kontrolę zasobów oraz stanu zużycia urządzeń.

Zdalne czyszczenie i blokowanie danych

Utrata urządzenia, kradzież lub nagłe odejście pracownika nie muszą oznaczać ryzyka dla bezpieczeństwa organizacji. Profesjonalny system MDM pozwala na zdalne wyczyszczenie danych służbowych (tzw. selective wipe) lub całkowite przywrócenie urządzenia do ustawień fabrycznych (factory reset). Blokada telefonu może być zastosowana natychmiast – nawet przy braku połączenia z Internetem, dzięki wcześniejszym politykom bezpieczeństwa.

Szyfrowanie urządzeń i wymuszanie haseł

Zabezpieczenie informacji na sprzęcie mobilnym wymaga stosowania skutecznych zabezpieczeń. Jednym z podstawowych mechanizmów ochrony jest szyfrowanie – dzięki niemu informacje przechowywane na urządzeniu są chronione nawet w przypadku jego zgubienia lub kradzieży. System MDM pozwala na wymuszanie szyfrowania urządzeń zgodnie z przyjętą polityką bezpieczeństwa, zwiększając kontrolę nad ochroną firmowych zasobów.

MDM umożliwia egzekwowanie złożonych polityk haseł, w tym wymuszanie użycia PIN-ów, kodów alfanumerycznych o określonym stopniu skomplikowania, metod biometrycznych, a także regularnej zmiany haseł. Co więcej, administratorzy mogą definiować w konsoli MDM polityki haseł, różnicując je w zależności od typu urządzenia, systemu operacyjnego (Android, Apple, Windows) czy grupy użytkowników – dzięki temu zarządzanie punktami końcowymi staje się bardziej elastyczne i dostosowane do realiów organizacji.

Zdalna dystrybucja i aktualizacja aplikacji

Zdalna dystrybucja aplikacji to bardzo ważny element usprawniający pracę administratora. MDM Proget umożliwia administratorom IT efektywne zarządzanie aplikacjami na wielu urządzeniach poprzez centralną konsolę.

Bez względu na rodzaj aplikacji – czy to dostępnych w oficjalnych sklepach (np. Google Play czy App Store), narzędzi Enterprise, plików instalacyjnych (.apk) czy aplikacji z zasobów zewnętrznych – Proget zapewnia odpowiednie mechanizmy do ich zdalnej dystrybucji i bieżącej aktualizacji. Dzięki temu administratorzy zyskują pełną kontrolę nad środowiskiem, niezależnie od źródła pochodzenia programu, a użytkownicy końcowi – szybki i bezproblemowy dostęp do niezbędnych narzędzi.

kobieta pracująca zdalnie, trzymająca telefon w ręce

W dobie pracy zdalnej i hybrydowej oraz dynamicznego przyrostu liczby urządzeń mobilnych w środowiskach firmowych, zapewnienie bezpieczeństwa danych staje się jednym z najważniejszych wyzwań IT. MDM projektowane są z myślą o przeciwdziałaniu szerokiemu spektrum zagrożeń, jakie niesie ze sobą mobilność w przedsiębiorstwie.

Ochrona przed zagrożeniami i wykrywanie malware

Oprogramowanie Mobile Device Management automatycznie analizuje aktywność urządzeń, pozwalając na wykrywanie nieprawidłowości – takich jak próby instalacji nieautoryzowanego oprogramowania, łączenie się z niezaufanymi sieciami czy działania typowe dla malware.

System Proget MDM dzięki wbudowanej funkcji MTP (Mobile Threat Prevention) na bieżąco monitoruje stan urządzeń, aplikacji i sieci oraz identyfikuje wykryte nieprawidłowości w czasie rzeczywistym. Umożliwia administratorom IT ustawienie automatycznych reakcji na wykryte zdarzenia, zapewniając ochronę przed zagrożeniami zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi.

Administratorzy IT mają pełną kontrolę nad tym, które aplikacje trafiają do użytkowników końcowych, co ogranicza ekspozycję na potencjalne zagrożenia takie jak złośliwe oprogramowanie. W przypadku wystąpienia anomalii MDM umożliwia szybkie zlokalizowanie źródła problemu oraz podjęcie działań naprawczych. Rozwiązanie to wspiera zabezpieczenie urządzeń niezależnie od systemu operacyjnego – Android, Apple czy Windows.

Konteneryzacja i zarządzanie dostępem

Konteneryzacja to jedno z najskuteczniejszych narzędzi pozwalających na bezpieczne współistnienie danych prywatnych i służbowych na jednym urządzeniu. W ramach polityki BYOD system MDM umożliwia stworzenie odseparowanego środowiska roboczego – tzw. profilu służbowego – którego dane mogą być szyfrowane, chronione hasłem i usuwane zdalnie, bez ingerencji w prywatną przestrzeń użytkownika.

Rozbudowany mechanizm zarządzania dostępem (IAM) umożliwia definiowanie uprawnień na poziomie aplikacji, grup użytkowników, lokalizacji geograficznych czy sieci, do których podłączone jest urządzenie. W rezultacie możliwe jest precyzyjne zarządzanie ryzykiem, bez utraty komfortu użytkownika. Takie podejście zwiększa bezpieczeństwo aplikacji, które mogą być używane wyłącznie w kontrolowanym środowisku.

Audyt bezpieczeństwa i raportowanie

Zgodność z niektórymi regulacjami (RODO, dyrektywa NIS2) wymaga systematycznego audytu i dokumentowania działań związanych z przetwarzaniem danych, także na urządzeniach mobilnych. W tym zakresie MDM musi oferować możliwość wglądu w logi audytowe ze zdarzeń na serwerze oraz wyciągania raportów, które obejmują m.in. kompletną listę urządzeń firmowych, ich status bezpieczeństwa i zastosowane polityki. Administratorzy IT mogą w każdej chwili wygenerować raporty, zarchiwizować logi do celów kontrolnych lub przedstawić dane dowodowe w razie incydentu. Funkcja ta wspiera proces przygotowań do audytów zewnętrznych lub certyfikacji.

specjalista IT z tabletem w ręce

Dobór właściwego rozwiązania MDM to strategiczna decyzja, która powinna uwzględniać nie tylko cenę, ale także wymagania techniczne organizacji, jej model pracy, strukturę IT, politykę bezpieczeństwa i plan rozwoju.

Wybierając MDM, warto zatem postawić na kompleksowe rozwiązanie typu All-in-One (wszystko w jednej licencji) – które nie będzie ograniczać rozwoju firmy ani wymuszać zmian oprogramowania ze względu na rosnące koszty licencji, wynikające z potrzeby wykorzystania większej ilości funkcji, których często nie ma w podstawowych, najtańszych pakietach cenowych.

Lokalizacja na serwerze lokalnym czy w chmurze?

Wybór między wdrożeniem on-premise a wyborem platformy chmurowej powinien opierać się na analizie potrzeb organizacji i wymagań regulacyjnych.

Wersja on-premise, czyli lokalna instalacja systemu na serwerach firmy, jest rekomendowana organizacjom o wysokim poziomie ochrony informacji – np. sektor finansowy, medyczny czy instytucje publiczne. Taki model gwarantuje większą kontrolę nad danymi, zgodność z restrykcyjnymi politykami bezpieczeństwa i możliwość integracji z zamkniętą infrastrukturą IT.

Z kolei MDM w modelu cloud to idealna propozycja dla firm stawiających na elastyczność, szybkie wdrożenie i minimalizację kosztów operacyjnych. Chmurowe oprogramowanie umożliwia łatwe skalowanie, bez konieczności zarządzania własną infrastrukturą serwerową, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami i wymagać inwestycji.

Typy obsługiwanych urządzeń i systemów operacyjnych

Jeżeli organizacja posiada w swojej flocie urządzenia działające na różnych systemach operacyjnych, musi postawić na rozwiązanie, które pozwala zarządzać nimi wszystkimi w jednym miejscu pracy. Tutaj naprzeciw oczekiwaniom wychodzi system MDM Proget, który obsługuje najpopularniejsze systemy operacyjne wykorzystywane w środowiskach korporacyjnych: Android, Apple oraz Windows. Oprogramowanie umożliwia rozbudowane zarządzanie urządzeniami mobilnymi, zarówno firmowymi, jak i prywatnymi (w modelu BYOD), niezależnie od ich typu – w tym laptopów, tabletów, smartfonów, a także rugged devices szeroko wykorzystywanych w logistyce, przemyśle czy wszędzie tam, gdzie potrzebny jest niezniszczalny sprzęt do zadań specjalnych.

Wygoda użytkownika i interfejs klienta

Przejrzysty i prosty w obsłudze interfejs to istotny element skutecznego zarządzania urządzeniami mobilnymi. MDM stworzony z myślą o codziennej pracy administratorów IT oferuje logiczny układ panelu, wygodny dostęp do najważniejszych funkcji jak np. monitorowanie aktualnego stanu floty czy rejestracja urządzeń.

Wysoka ergonomia systemu i wydajność mobilna przekładają się na skrócenie czasu szkolenia nowych pracowników IT oraz poprawę jakości obsługi użytkowników końcowych, co jest szczególnie istotne w dynamicznych środowiskach pracy.

administrator IT z tabletem, w tle monitor z konsolą Proget

Test rozwiązania MDM przed zakupem

Możliwość bezpłatnego przetestowania rozwiązania MDM przed podjęciem decyzji zakupowej to istotny element procesu wyboru odpowiedniego systemu. Daje ona szansę na realną ocenę funkcjonalności, łatwości wdrożenia oraz dopasowania do specyficznych potrzeb organizacji. Bezpłatny okres testowy pozwala nie tylko poznać narzędzie w praktyce, ale również zaangażować kluczowych użytkowników w ocenę jego przydatności. To cenny benefit, który zmniejsza ryzyko inwestycyjne i wspiera świadome, indywidualne podejmowanie decyzji.

Przetestuj system Proget MDM.

ekran laptopa z widokiem na konsolę Proget i telefon z agentem Proget

Dostęp do pomocy technicznej producenta

Szybkie wdrożenie i efektywne korzystanie z systemu MDM zależy w dużej mierze od dostępu do odpowiedniego wsparcia technicznego. Warto zweryfikować, czy w ofercie dostawcy zawarta jest pomoc techniczna dla produktu – nie tylko na etapie codziennego użytkowania, ale również na czas testów, a później wdrożenia, konfiguracji i ewentualnej migracji. Ważne jest także, by zakres wsparcia był jasno określony – najlepiej dostępny w ramach licencji – i obejmował wszystkie funkcje systemu czy produkty.

Wyobraź sobie, że miesiąc po wdrożeniu systemu MDM jedna z istotnych funkcji przestaje działać. Próbujesz skontaktować się z pomocą techniczną, ale trafiasz na wsparcie dostępne tylko w obcym języku i w innej strefie czasowej. Albo utkniesz na czacie z botem, który uparcie odsyła Cię do ogólnej dokumentacji lub kieruje do firmy trzeciej odpowiedzialnej za daną usługę. Dlatego wybierając oprogramowanie Mobile Device Management, warto zwrócić uwagę nie tylko na zakres funkcji, ale też na jakość i dostępność realnego, bezpośredniego wsparcia. Nawet najbardziej rozbudowane rozwiązanie traci swoją wartość, jeśli jego użytkownik zostaje sam z problemem.

Cena vs. ilość funkcji

Na tle konkurencyjnych rozwiązań, które często działają w modelu poziomowanym (tzn. oferują podstawowe funkcje w niższej cenie, a zaawansowane jako płatne dodatki), Proget MDM wyróżnia się podejściem All-in-One.

W jednej licencji klienci otrzymują dostęp do pełnego zestawu funkcji – od zdalnej konfiguracji, przez zarządzanie dostępem, aż po egzekwowanie polityk bezpieczeństwa. Przejrzysta struktura i możliwość korzystania z zaawansowanych funkcji platformy MDM All-in-One to swoboda w administrowaniu sprzętem z poziomu jednej konsoli. To rozwiązanie nie tylko atrakcyjne cenowo, ale przede wszystkim długofalowe – pozwalające budować spójną i stabilną strategię zarządzania flotą urządzeń mobilnych w firmie zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami firmy.

mężczyzna i kobieta rozmawiają w biurze nad tabletem, w tle spotkanie biznesowe

Rozwój technologii i rosnąca liczba urządzeń mobilnych w środowisku firmowym sprawiają, że platformy Mobile Device Management nieustannie ewoluują. Profesjonalne produkty MDM przestają być jedynie narzędziem kontroli nad urządzeniami – stają się integralną częścią strategii bezpieczeństwa i cyfryzacji przedsiębiorstw. Kluczowe kierunki rozwoju obejmują rozbudowę funkcji bezpieczeństwa, większą automatyzację oraz kompleksowe podejście do zarządzania infrastrukturą IT.

Zintegrowane zarządzanie punktami końcowymi (UEM)

Zarządzanie punktami końcowymi (UEM) łączy w sobie administrowanie urządzeniami mobilnymi, komputerami stacjonarnymi, laptopami, drukarkami oraz sprzętem wearables z poziomu jednej platformy. Dzięki temu możliwa jest pełna kontrola nad całym ekosystemem punktów końcowych – niezależnie od systemu operacyjnego czy lokalizacji urządzenia. To podejście pozwala firmom osiągnąć większą spójność w zarządzaniu politykami bezpieczeństwa, dystrybucji oprogramowania i konfiguracji sieciowych.

Automatyzacja procesów i aktualizacji

Automatyzacja procesów w systemach MDM to już nie tylko zdalna instalacja aplikacji – to inteligentne zarządzanie urządzeniami mobilnymi, które obejmuje:

  • wykrywanie anomalii niezgodnych z polityką bezpieczeństwa,
  • aktualizacje systemów i aplikacji poza godzinami pracy,
  • przypisywanie profili użytkowników,
  • alerty o możliwych awariach i incydentach.

Automatyczna aktualizacja oprogramowania i aplikacji poprzez MDM poprawia wydajność mobilną, redukuje przestoje i daje pewność, że każde urządzenie pracuje na najnowszej, sprawdzonej wersji oprogramowania – bez ręcznej interwencji administratora.

Mobilność w przedsiębiorstwie i wydajność mobilna

W kontekście rosnącego znaczenia pracy hybrydowej i mobilnej, system MDM pełni coraz ważniejszą rolę jako fundament mobilności w przedsiębiorstwie. Umożliwia on bezpieczne środowisko pracy z dowolnego miejsca, niezależnie od tego, czy pracownik korzysta z firmowego laptopa, prywatnego smartfona czy tabletu zdalnie połączonego z siecią firmową.

Przyszłością Mobile Device Management (MDM) jest zatem wsparcie nie tylko dla samego urządzenia, ale całego doświadczenia użytkownika końcowego: od wdrożenia, przez utrzymanie, po ewentualne wycofanie sprzętu z obiegu – przy jednoczesnym zachowaniu spójności z systemami korporacyjnym i obowiązujących standardów o ochronie danych.

kobieta trzymająca tablet wygląda przez okno biurowca

System MDM (Mobile Device Management) to kompleksowe narzędzie służące do zarządzania telefonami w firmie, a także innymi mobilnymi urządzeniami, takimi jak tablety, laptopy czy sprzęt typu rugged. Jego głównym celem jest zdalne administrowanie, monitorowanie i zabezpieczanie zasobów, niezależnie od ich lokalizacji czy wykorzystywanego systemu operacyjnego.

Dzięki funkcjom takim jak zdalne czyszczenie danych, blokowanie funkcji telefonu, szyfrowanie, wymuszanie haseł, czy identyfikacja i zarządzanie dostępem (IAM), MDM zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych oraz aplikacji. Wspiera automatyzację procesów oraz raportowanie, co ułatwia audyty i zachowanie zgodności z przepisami – w tym z RODO i NIS2.

Możliwość blokady telefonu na odległość i lokalizowania urządzeń chroni firmę przed utratą informacji w przypadku kradzieży, zgubienia sprzętu lub zakończenia współpracy z pracownikiem. Automatyczne reakcje systemu MDM na niezgodności zapewniają ochronę przed nieświadomymi działaniami pracowników.

Rozwiązania MDM usprawniają zarządzanie telefonami i poprawiają wydajność pracowników. Poprzez automatyczne aktualizacje, zdalną konfigurację i szybkie wdrażanie nowych urządzeń z poziomu jednej konsoli optymalizują czas i koszt pracy oraz obsługi sprzętu w cyklu jego życia.

Nowoczesne systemy MDM są projektowane z myślą o uproszczeniu codziennej pracy administratorów IT. Dzięki przejrzystemu interfejsowi klienta i logicznej strukturze panelu, zarządzanie flotą urządzeń – od rejestracji, przez konfigurację, po egzekwowanie polityk bezpieczeństwa – staje się procesem szybkim i intuicyjnym. Takie podejście pozwala firmom na pełną integrację z infrastrukturą sieciową i kontrolę nad środowiskiem mobilnym.

Kierunek rozwoju MDM to zintegrowane zarządzanie punktami końcowymi (UEM), które pozwala kontrolować wszystkie urządzenia posiadające system operacyjny z jednego panelu administracyjnego. To przyszłość, która łączy mobilność w przedsiębiorstwie, monitorowanie urządzeń, ochronę przed zagrożeniami oraz precyzyjne zarządzanie dostępem i bezpieczeństwem. System MDM to nieodzowne narzędzie dla każdej organizacji stawiającej na nowoczesne, bezpieczne i efektywne środowisko pracy.

FAQ: najczęściej zadawane pytania o system MDM


Czym jest zarządzanie urządzeniami mobilnymi (MDM)?

Zarządzanie urządzeniami mobilnymi (MDM) to rodzaj oprogramowania zabezpieczającego, które umożliwia organizacjom monitorowanie, zarządzanie i egzekwowanie polityk bezpieczeństwa (haseł, dostępów, aplikacji) na urządzeniach mobilnych pracowników.


Czym jest narzędzie MDM?

MDM to narzędzie umożliwiające pracownikom korzystanie z aplikacji i zasobów zwiększających produktywność na urządzeniach mobilnych – przy jednoczesnym zabezpieczeniu danych firmowych. Dzięki zaawansowanej platformie MDM działy IT mogą zarządzać w jednym miejscu wszystkimi urządzeniami firmy, niezależnie od systemu operacyjnego.


Czy MDM może przeglądać zdjęcia?

MDM nie zapewnia dostępu do danych osobistych, takich jak prywatne e-maile, wiadomości, pliki, zdjęcia, historia przeglądania, kontakty czy dane finansowe. System MDM jest zaprojektowany tak, aby służył zarówno organizacji, jak i użytkownikowi urządzenia.


Czy MDM może widzieć ekran użytkownika?

MDM nie monitoruje ekranu urządzenia. W razie awarii sprzętu dział IT może poprosić użytkownika o zgodę na przejęcie ekranu, by naprawić usterkę. Użytkownik widzi wówczas ruchy administratora na ekranie urządzenia, a po wykonaniu zadania połączenie jest przerywane i administrator nie ma dostępu do ekranu.


Czy można usunąć zarządzanie urządzeniem mobilnym?

Jeśli urządzenie należy do pracownika (BYOD), może on usunąć zarządzanie urządzeniem mobilnym przez usunięcie profilu MDM kontrolującego przestrzeń służbową. W przypadku urządzeń należących do firmy jedyną bezpieczną i legalną metodą usunięcia MDM jest kontakt z działem IT. Samodzielna próba usunięcia systemu może doprowadzić do całkowitego zablokowania urządzenia.


Jaka jest różnica między MDM a VPN?

MDM umożliwia egzekwowanie polityk i ograniczeń, podczas gdy VPN zapewnia bezpieczny dostęp do sieci, chroniąc urządzenia i dane przed nieautoryzowanym dostępem. MDM i VPN mogą również wspierać zgodność z przepisami wymagającymi bezpiecznej transmisji danych i kontroli dostępu. Dobrej klasy MDM może także posiadać wbudowane funkcjonalności związane z VPN.


Jaka jest różnica między MDM a MAM?

MDM zarządza i zabezpiecza całe fizyczne urządzenie, natomiast MAM zarządza i zabezpiecza tylko konkretne aplikacje zainstalowane na urządzeniu.

Umów się na prezentację systemu Proget już dzisiaj.

mężczyzna i kobieta w biurze, pochyleni nad laptopem

Autor: Magdalena Martens

Kierownik marketingu z  wieloletnim doświadczeniem, specjalizujący się w komunikacji B2B w sektorze IT. Od kilku lat zajmuje się tematyką cyberbezpieczeństwa i rozwiązań Mobile Device Management (MDM). Prywatnie fanka motoryzacji i filozofii Kaizen.